You Are Here: Home » دستور جلسات هفتگی لژیون لیدی جونز » جلسه این هفته لژیون لیدی جونز آقایان

جلسه این هفته لژیون لیدی جونز آقایان

به نام خدا

j-ht-950716

جلسه این هفته لژیون لیدی جونز آقایان رأس ساعت 8 صبح به استادی آقای صادق صفری با دستور جلسه؛ روش‌های طبخ غذا در خانواده و تجربه من در تاریخ 22/11/95 برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

دستور جلسه این هفته کنگره 60 هفته جشن دیده‌بان است و همه ما وظیفه‌داریم از این عزیزان تشکر و قدردانی کنیم. این‌ها کسانی هستند که در صور پنهان مشغول به خدمت هستند و بار اصلی کار کنگره 60 بر دوش آن‌ها است.

دستور جلسه امروز مربوط به روش‌های طبخ غذا است؛ ما اگر بخواهیم یک زندگی خوبی داشته باشیم باید جسم، روان و جهان‌بینی خوبی داشته باشیم و در این زمینه تغذیه نقش بسیار مهمی را به عهده دارد. در لژیون جونز برای رسیدن به درمان و رسیدن به تعادل ما باید سبک زندگی خود را تغییر بدهیم و تغییر روش‌های طبخ غذا هم جزئی از این تغییر سبک زندگی است. فقط این نیست که ما بیاییم و یازده ماه یکسری مسائل را رعایت کنیم بعد هم تمام بشود. این تغییرات باید به‌صورت کلی در تمام زندگی صورت پذیرد.

خیلی‌ها سؤال می‌کنند که آقایان هم باید آشپزی یاد بگیرند؟ در اینجا آموزش می‌گیریم که ما هم باید آشپزی را بلد باشیم چون این هم علم تغذیه است. قبلاً آماده می‌کردند و ما هر چه بود را استفاده می‌کردیم ولی امروز با توجه به تغییر ذائقه ما برخی از غذا‌ها باب دل ما نیست. برای اینکه این غذاها را به چیزی که می‌خواهیم نزدیک کنیم هم باید در تهیه مواد اولیه غذا مشارکت کنیم و هم در طبخ آن. اگر رفتیم خانه و غذای مناسبی نبود باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که فرهنگ تغذیه خانه به سمت غذای سالم حرکت کند.

اول باید مواد اولیه تهیه شود. در این مرحله باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که نیاز ما یا سبد غذایی ما کامل باشد؛ یعنی از همه مواد غذایی باید بهره‌مند بشویم. همچنین کیفیت مواد اولیه هم برای ما حائز اهمیت است. اگر مواد یا مصالح خوب و باکیفیتی نداشته باشیم قطعاً غذای باکیفیتی هم نخواهیم داشت.

دوم اینکه اگر مواد غذایی باکیفیتی داشته باشیم ولی آن‌ها را درست طبخ نکنیم کیفیت خود را از دست می‌دهند. مثلاً با سرخ کردن این کیفیت از بین می‌رود. اگر هم بخواهیم غذایی را به‌صورت سرخ‌شده بخوریم باید از روغن مرغوب استفاده کنیم که در اینجا آموزش‌های لازم برای نوع این انتخاب‌ها را می‌بینیم. گاهی غذاهای ساده بسیار مفیدتر از غذاهای پیچیده و سنگین هستند چون ساده آماده می‌شوند کیفیت مطلوب رادارند و به‌آسانی هضم می‌شوند. اگر این مسائل را رعایت کنیم خواهیم دید برنج را خشک می‌خوریم و اتفاقی هم نمی‌افتد. غذای خوب برای ما غذای مفید است و غذایی مفید خواهد بود که درست طبخ شده باشد.

خلاصه مشارکت دوستان:

رضا قلی پور: هفته دیده‌بان است، این شرایط مطلوبی که امروز در آن هستیم به دلیل زحماتی است که این عزیزان متحمل می‌شوند.

مواد غذایی و سبد غذایی برای ما بسیار مهم است و نحوه پخت آن‌ها نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چون ما گاهی به دلیل اینکه نمی‌دانیم غذا را باید چگونه طبخ کنیم مواد غذایی را خراب می‌کنیم. می‌توانیم یک زندگی سالم و راحتی داشته باشیم درحالی‌که هزینه زیادی را انجام نمی‌دهیم، پیاز با سیب زمین پخته‌شده در آب به همراه روغن‌زیتون ازنظر سلامتی بسیار مفید خواهد بود. داشتن برنامه بسیار دارای اهمیت است، میوه در میان وعده‌ها باید استفاده شود و از طرفی سبزیجات، لبنیات، چربی‌های سالم و طبیعی مثل چربی که در گردو وجود دارد، گوشت قرمز و سفید و … همه باید در جای خودش استفاده بشود. وعده‌ها باید رعایت بشود و هر وعده در جای خودش باید وجود داشته باشد. کمبود هرکدام از مواد غذایی یا حتی وعده‌های غذایی برای جسم ما تخریب به وجود می‌آورد. باید نیازهای خود را در نظر بگیریم و به‌موقع خودش نیاز را برآورده کنیم؛ اما برای تشخیص نیازها ما نیاز داریم حس سالمی داشته باشیم و این حس سالم در مورد تغذیه با تغذیه سالم به وجود می‌آید. اگر حس سالم داشته باشیم انتخاب‌های درستی هم انجام می‌دهیم؛ و با تفکر سالم از همه نعمات الهی برخوردار می‌شویم.

میلاد: همه ما در خانه حالا با هر توان مالی یا فرهنگی همیشه مواد غذایی متنوعی راداریم ولی گاهی خودمان این‌ها را خراب می‌کنیم و اشکال هم در نحوه پختی است که انتخاب می‌کنیم. قناعتی که در وادی پنجم مطرح می‌شود به معنی بالاترین بهره‌برداری از امکانات است و ما هم برای اینکه بتوانیم بالاترین بهره‌برداری از مواد غذایی داشته باشیم باید روش صحیح پخت غذا را یاد بگیریم. یک موضوعی که مطرح می‌شود تغییری است که مواد غذایی در میزان قند خون ما به وجود می‌آورند. مثلاً در ماکارونی ما این موضوع راداریم یا در سیب‌زمینی این راداریم. زمانی که ماکارونی را آبکش می‌کنیم و می‌خوریم این‌یک غذای رژیمی است ولی اگر آن را دم‌کنیم تبدیل می‌شود به غذای چاق‌کننده. یا در سیب‌زمینی اگر سرخ بشود سم است ولی آب پز آن تأثیری در چاقی ندارد.

همه این‌ها برمی‌گردد به اینکه ما برویم و چیزهای جدیدی را کشف کنیم و طمع‌های جدیدی را پیدا کنیم. مثلاً اگر همیشه بادمجان را سرخ کردیم آب پز آن را هم امتحان کنیم، مزه آن را امتحان کنیم یا تخم‌مرغ را می‌شود با میزان کمی آب پخت بدون نیاز به روغن. به شرطی که برویم و تست کنیم. البته موضوعی هم داریم این است که باید از یکسری چیزهای خوش‌مزه بگذریم تا به‌سلامتی برسیم. مسلماً سیب‌زمینی سرخ‌شده خوش‌مزه‌تر از آب پز آن است ولی ازنظر سلامتی کدام سالم‌تر است باید سالم را انتخاب کنیم. در طبخ غذا هم باید مشارکت کنیم، در شستن ظروف و خرید مواد غذایی هم باید مشارکت کنیم.

مسعود: من از روغن گنجد و زیتون استفاده می‌کنم چون در حرارت بالا کیفیت خود را از دست نمی‌دهند. موضوعی که هست ما در انتخاب مواد غذایی یک غذایی داریم که سود است و یک غذایی داریم که سودمند‌است. سیب‌زمینی، پیتزا و غذاهای چرب شاید خوشمزه و برای امروز من سود باشد لذت ببرم ولی آیا برای آینده من سودمند است؟ قطعاً خیر؛ غذایی سالم و سودمند است که در آینده من را با مشکل و بیماری مواجه نکند. باید برای هر مواد غذایی که مصرف می‌کنیم باید ببینیم برای لذت آنی که می‌بریم در آینده چقدر باید ذلت بکشیم و انواع و اقسام مشکلات و بیماری‌ها را با خود یدک بکشیم.

خیلی از بیماری‌ها مثل زوال عقل یا آلزایمر ازجمله بیماری‌هایی هستند که از تغذیه ناسالم به وجود می‌آیند. برخی غذاها مثل برنج یا ماکارونی یا تخم‌مرغ اگر دو بار گرم بشوند رسماً تبدیل به سم می‌شوند. قند و شکر، سوسیس و کالباس، روغن‌های اشباع‌نشده، مواد نگه‌دارنده و نوشابه چیزهایی هستند که بدن ما آن‌ها را نمی‌شناسد و در آینده برای انسان تولید مشکل و بیماری می‌کنند.

مهدی: ماکارونی یک غذای رایج است ولی پخت آن مهم است. اگر این را آبکش کنیم می‌شود یک غذایی که چاق نمی‌کند. من این را امتحان کردم کمی فلفل دلمه با پیاز تفت دادم و به آن اضافه کردم یک تجربه خیلی مفیدی بود.

پرویز: در لژیون آموزش‌های جدیدی می‌گیرم و سعی می‌کنم آن‌ها را اجرا کنم. سعی می‌کنیم در منزل غذاها را یا بخارپز کنیم یا آب پز و از روغن درست استفاده کنیم.

حسن: در سه دهه اخیر بیماری‌های فراوانی انسان‌ها را درگیر کرده است که بیشتر آن‌ها هم به همین قضیه تغذیه برمی‌گردد. حتی در ظروف طبخ غذا هم این راداریم. ظروف تفلون به دلیل اینکه بعد از مدتی لایه از آن‌ها بلند می‌شود و لایه زیری با مواد غذایی در ارتباط قرار می‌گیرد بسیار خطرناک است درحالی‌که می‌شود از ظروف شیشه‌ای یا مسی به‌جای آن‌ها بهره گرفت. در ظروف مسی یا روحی ما با این موضوع برخورد می‌کنیم که در اثر حرارت یون به‌واسطه حرارت وارد مواد غذایی می‌شود و ازآن‌جهت می‌توان مس را به بدن رساند که بسیار مفید است.

محسن: همه‌کسانی که در سفر جونز هستند در پی‌غذای سالم هستند. برای رسیدن به تغذیه سالم باید دقت کنیم. من خستگی دائمی داشتم وقتی تحقیق کردم دیدم به دلیل این است که در مواد غذایی من ویتامین ب نیست و دلیل مشکل را پیدا کردم و به سبد غذایی خودم این را اضافه کردم.

مهدی سلطانی: هفته دیده‌بان را به این عزیزان تبریک می‌گویم.

کسی که وارد لژیون می‌شود یک آگاهی به دست می‌آورد که به‌واسطه آن دیگر نمی‌تواند در مقابل مسائل بی‌تفاوت باشد. بدن ما به موادی غذایی نیازمند است که ما به‌وسیله روش طبخ نادرست خواص آن را از بین می‌بریم. ما با شرایط خودمان و وضعیت زندگی خودمان جلو می‌رویم. اگر توانستیم در تهیه غذا نقش داشته باشیم و طبخ کنیم باید مسئولیت را بپذیریم، اگر نتوانستیم در بقیه امور مسئول باشیم، در تهیه مواد غذایی دخیل باشیم اگر این را هم نمی‌توانیم؛ می‌توانیم هرروز یک نان تازه بخریم و در این حد مسئولیت بپذیریم.

چیزی که مهم است در هر شرایطی بهترین انتخاب را داشته باشیم، چه در نوع مواد غذایی، روغن‌هایی که استفاده می‌کنیم و در ظروف و نحوه پخت چیزی که بهتر است را انتخاب کنیم. البته موضوع دیگری هم هست که باید یک تعادلی داشته باشیم و افراط‌وتفریط نکنیم. این نباشد که تا دیروز همه‌چیز می‌خوردیم و امروز وسواس به خرج بدهیم. با توجه به شرایط بهترین را انتخاب کنیم.

مسافر لیدی جونز بهنام (نمایندگی اراک)، ره‌جوی جناب سلطانی

 

About The Author

Number of Entries : 291

© 2012 Powered By jones.ir

Scroll to top