You Are Here: Home » مقاله و دلنوشته و مصاحبه » فرق تغذیه سالم و پر خوری، عادات غذایی اشتباه

فرق تغذیه سالم و پر خوری، عادات غذایی اشتباه

 بنام خدا

taghzyehsalem

داشتن تفکر در امر تغذیه سالم بسیار مهم میباشد. در درجه اول باید بیابیم تغذیه سالم چیست؟  و آیا تاکنون هیچ تغذیه سالم نداشتیم؟
تغذیه سالم ابتدا از خرید مواد اولیه ی غذایی آغاز شده تا به طبخ و تولید آن به انواع غذاهای مختلف و در ادامه رعایت قوانین مصرف آن و چگونگی تناول مواد خوراکی.
پس تغذیه سالم ابتدا ریشه در تفکر ما دارد. که چه نوع مواد غذایی را از بازار باید تهیه کرد. و چه نوع مواد غذایی را نباید تهیه نمود.
در این راستا باید اعتراف نمود که متاسفانه اغلب مواد غذایی که در بازار وجود دارد. برای سلامتی مان مضر بوده و نه تنها نیاز جسم مان را تامین نمیکند بلکه باعث زيانهاي جبران ناپذیری میشود. بعنوان مثال نوشابه های مختلف گازدار، فست فود ها، مواد غذایی تاریخ مصرف دار که دارای مواد نگهدارنده هستند، میوه ها و سبزیجاتی که در گلخانه ها پرورش یافته تا در فصول مختلف سال عرضه گردند. مواد غذایی که حاوی مواد شیمیایی، اعم از جوش شیرین یا طعم دهنده های مصنوعی هستند و غیره
را نباید هرگز خریداری نمود چون هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سلامتی، لطمات شدیدی به ما وارد می سازد.
ما باید غذاهای سالم را بیابیم. و با حس خود آنرا مورد ارزیابی قرار داده، سپس خریداری نماییم. بعنوان مثال در بازار میوه جاتی وجود دارد که بسیار خوشرنگ و لعاب هستند. اما زمانیکه آنرا میخوریم هیچ مزه و طعم خوبی ندارد. و بیشتر مزه ی آب میدهد. یا اگر بخواهیم مثالی دیگر بزنیم، برخی از میوه ها وجود دارد که قبل از فصل خویش به بازار عرضه می شوند. که متاسفانه این میوه ها را برخی از سودجویان با تزریق انواع و اقسام گازهای مختلف به بدنه ی این میوه ها، آنرا زودتر از فصل خویش به بار نشانده و چند برابر بیشتر از قیمت واقعی، به فروش میرسانند،
پس با تمرین و تکرار و تحقیق باید بهترین مواد اولیه ی غذایی را بیابیم و یا اجازه دهیم میوه جات و سیفی جات را در فصل خودش خریداری نموده و سپس آنرا مصرف نماییم. و این پایان کار نیست. چون طبخ مواد غذایی یکی از مراحل مهم تغذیه سالم میباشد.
طبخ مواد غذایی باید همراه با اعتدال باشد. گام اول باید دانست که چه نوع خوراکیها در کنار هم سازگاری دارند و چه مواد غذایی در کنار هم ناسازگارند، یعنی اینکه هر نوع غذایی را با هم استفاده نکنیم. به عنوان مثال برخی افراد هستند که گوشت را همراه با کیوی مخلوط کرده و آنرا به صورت کباب مهیا نموده و استفاده مینمایند. که این امر باعث فساد زود هنگام گوشت شده و عملاً سم مهلکی وارد بدن خود مینمایند. ويا اینکه خربزه و انگور میل میکنند و پس از آن ماهی مصرف میکنند که این عمل برای بدن بسیار مضر و خطرناک میباشد.
و یا برخی از افراد غذاهای زود هضم و غذاهای دیر هضم را در یک زمان استفاده نموده و این دو غذا در معده همدیگر را به فساد و تباهی میکشانند. و تبدیل به سم میشوند و شخص را مسموم مینمایند.
البته برای دانستن این موضوع باید تحقیقات گسترده ای انجام شود. چون مواد غذایی یک نوع و یا دو نوع نیست و طیف بسیار گسترده ای دارد. و خوشبختانه اینترنت و شبکه های اجتماعی در این خصوص مطالب بسیار زیادی را بررسی نموده و در اختیار ما قرار نهادند. تا با استفاده از این مطالب، بتوانیم در امر تغذیه سالم پیشگام باشیم.
گام دوم دوم باید بیابیم که مواد غذایی را چگونه مصرف نماییم. البته نظر برخی از کارشناسان تغذیه این است که غذاها را باید بصورت خام خورد. و یا اینکه فقط از گیاهان خام باید به عنوان غذا استفاده کرد. که این عمل غیرمنطقی و عامل کمبود برخی از املاح معدنی و یا انواع فلزات و عناصر در بدن بوده و تعادل بین صور آشکار و صور پنهان را از بین میبرد. و این امر قاعدتأ مقطعی بوده و ماندگار نیست. انسان دارای اختیار است و این اختیار برایش بسیار مهم میباشد. اگر خود را مجاب کنیم که فقط خام گیاهخواری کنیم. بالاخره روزی فرا خواهد رسید که از این روند خسته شده و دچار طغیان شویم.
گام بعدی این مهم اینست که در چه شرایطی و حتی در چه ظروفی غذاها باید طبخ گردند.
متاسفانه اشپزخانه های ما پر شده از ظروف نچسب، ظروف پلاستیکی، ظروفی که لعاب داده شده اند، یا ظروف تفلون دار که حتی سبب برخی از بیماریهای خطرناک شامل سرطان های مختلف شده و خطر حتی تهدید مرگ را به همراه داشته است.
پس باید توجه داشته باشیم که حتی ظروف تهیه ی غذا هم برایمان مهم و ضروری است. و ما باید برای تغذیه سالم باید از ظروف آلومینیومی، مسی و…… استفاده نماییم.
گام بعدی جهت پخت غذا است که یکی از ملزومات تغذیه سالم است و باید بدانیم که چه نوع املاح و ویتامین هايي در اثر پختن غذا و یا در اثر گرما خواص خود را از دست میدهند. بعنوان مثال ویتامین C داخل سبزیجات در دمای بالا از دست میروند. و غذاهایی که بر روی حرارت تهیه میشوند فاقد این ویتامین شده و ارزش خود را از دست
میدهد. پس بنابراين میتوان از طریق حرارت کم و یا بخار پز استفاده نمود تا به امر تغذیه سالم برسیم.
و اما چگونگی خوردن غذا که جایگاه بسیار مهم و با ارزشیست.
از نظر سیستم لژیون لیدی جونز این امر (چگونگی خوردن غذا) بصورت قوانین وضع شده و به صورت تدریجی عادات بد و اشتباه گذشته غذایی باید از بین رفته و جای خویش را به تغذیه سالم باید بدهد. این قوانین شامل
1)جویدن غذا که مهمترین اصل تغذیه صحیح میباشد. و یکی از پرکاربردترین ترین وظایف یک مسافر میباشد. که هیچ گاه نباید آنرا نادیده گرفت. و این امر باید جز خصوصیات اخلاقی و یا آداب یا عادات غذا خوردن مان شود. و این جز تمرین و تکرار به انجام نمیپذیرد.
یعنی درست و زیاد جویدن غذا باید یکی از عادات تغذیه ای ما شود و اینگونه باید تغییر خصوصیت دهیم
این امر نصف بیشتر وظیفه ی ما را در قبال مسیولیتی که برای بدنمان داریم را انجام داده و باعث رسیدن به سلامتی جسم و تناسب اندام خواهد شد.
و حتی غذا کاملا با بزاق دهان مخلوط شده و سلولهای درشت آن شکسته شده و آماده ی بهره برداری میشود.
2)هیچ گاه در هنگام غذا خوردن، آب و نوشیدنی نباید خورد. چون در این صورت اسید معده رقیق شده و کارایی خود را از دست میدهد. و به غیر از آن به یکباره دمای معده کاهش یافته و باعث تخریب بدن خواهد شد .
3)آرام غذا بخوریم و آرام غذا خوردن را جزو عادات تغذیه ای مان بکنیم تا همیشه سالم و تندرست باشیم .
4)حجم معده ی انسان حدودا اندازه ی مشت او میباشد. پس باید به صورت تدریجی حجم آنرا به اندازه ی طبیعی درآورده و به اندازه ی حجم معده غذا بخوریم. نه بیشتر و نه کمتر .
5)از شش گروه غذایی باید استفاده نمود .
کربوهیدرات
چربیها
پروتیین ها
ویتامین ها
املاح معدنی
آب
در این راستا باید ورزش را به عنوان یک واقعیت بپذیریم. و از آن یک عادت درآوریم تا همیشه سالم،  تندرست و همراه با اندامی زیبا داشته باشیم .

نویسنده،  حسن ،لژیون،  لیدی جونز ،راهنما،  مهدی سلطانی ،

منبع : وبلاگ پارک  طالقانی

About The Author

Number of Entries : 291

© 2012 Powered By jones.ir

Scroll to top