کلسیم

بنام خدا

ca2کلسیم یکی از مواد بسبیار ضروری بدن میباشد و نبود آن مشکلاتی را برای افراد بوجود می آورد.کلسیم یک مواد معدنی است که بدن انسان برای داشتن استخوان ودندانهای محکم به آن احتیاج دارد.
عملکرد کلسیم در بدن
به طور تقریبی 90% کلسیم موجود در بدن در دندانها و استخوانها ذخیره می شود.
البته علاوه بر سلامت استخوانها و دندانها بسیاری از فعالیتهای بدن نیز به وجود مقدار کافی کلسیم وابسته است .بنا بر این کاملا مشخص است کمبود کلسیم می تواند چه عوارضی ایجاد کند:در شرایطی که بدن با کمبود کلسیم مواجه شده باشد برای انجام فعالیت های خود کلسیم را از دندانها و استخوانها تامین میکند  به همین دلیل سلامت دندانها و استخوانها به خطر می افتد.
کلیم فعالیت های زیادی را در بدن بر عهده دارد از جمله:
*ضربان قلب را تنظیم می نماید.
*در تنظیم کار سیستم اعصاب بدن به خصوص درانتقال تحریکات عصبی نقش اساسی دارد.
*کلسیم عامل استحکام استخوان هااست. کلسیم کافی باید در غذای نوجوانان قبل از بلوغوجودداشته باشد تااستخوانها تراکم مناسبی بیابندو درسالمندی به پوکی استخوان مبتلا نشوند.
*کلسیم برای انقباض عضلات ضروری است و تا کلسیم وجود نداشته باشد حرکت امکان پذیر نیست.
*بی خوابی را کاهش می دهد.
*در متابولیسم آهن بدن مؤثر است.
*کلسیم در یکی  از مراحل انعقاد خون دخیل است.
میزان کلسیم برای هر فرد به میلی گرم میباشد
*نوزادان تا سن 3 سال سن=400
*کودکان 4 تا 6سال سن=700
*کودکان 7 تا 10سال سن=800
*مردان نوجوان و باغ=1000
*زنان نوجوان و باغ=1000
*زنان حامله=1300
*زنان شیر ده =1300
مواد غذایی حاوی کلسیم
با این که همه می دانند شیر یکی از بهترین منابع کلسیم است، اما آیا می دانید ماست 30 تا 40 درصد بیشتر از شیر کلسیم دارد ؟البته علاوه بر شیر و ماست و دیگر محصولات لبنی، سبزیجات سبز رنگ مانند بروکلی و اسفناج  نیز حاوی مقدار مناسبی کلسیم است.

نویسنده : مرتضی، مسافر لیدی جونز، رهجوی آقای سلطانی

About The Author

Number of Entries : 291

© 2012 Powered By jones.ir

Scroll to top