You Are Here: Home » مقاله و دلنوشته و مصاحبه » برداشت هایی از روزه داری برای تغذیه مناسب

برداشت هایی از روزه داری برای تغذیه مناسب

بنام خدا

delneveshteh1

روزه گرفتن در ماه رمضان یکی از امور واجب مسلمانان است؛ که در آن ماه هر فرد بالغ مسلمان در طول روز از خوردن و آشامیدن و هرگونه امور ضد ارزشی پرهیز می نماید. هدف این مقاله تشریح برداشت ها و الگوهایی که مناسب یک تغذیه سالم از روزه داری میباشد. روزه گرفتن به نوعی تربیت نفس است و شاید مهمترین آن مدیریت انرژی می باشد. فرد با روزه گرفتن صحیح و به دور از هرگونه پرخوری و بدخوری میزان انرژی کمتری از روزهای معمولی دریافت می کند به همین دلیل با روزه گرفتن فرا می گیرد به همان نسبت انرژی مصرفی خود را مدیریت کند و در دین اسلام تاکید فراوانی می شود که فرد روزه دار به هیچ وجه در طول روزه داری کارهای ضد ارزشی مثل غیبت کردن، دروغ و …. نیز انجام ندهد. به نوعی خرج کردن بی حساب و کتاب انرژی مدیریت می شود. و این به نوعی آرام آرام و در طول یک ماه سبک زندگی فرد تغییرات اندکی خواهد داشت.
برداشت دیگری که می توان از روزه داری داشت دادن توجه به بدن خود در امر تغذیه است، به طور مثال فرد نمی تواند بیش از اندازه نمک ، چربی و شکر و یا غذاهای سرخ کردنی استفاده کند چون در طول روزه داری دچار تشنگی و یا ضعف می شود و مهم تر از همه ،هر روزه دار باید به سبد غذایی خود توجه کند. با خوردن پروتئین بدون چربی، چربیهای سالم و کربو هیدرات های پیچیده فرد راحت تر میتواند طول روزه داری را راحت تر سپری نماید. این توجه به خود, می تواند در هوشیاری فرد نسبت به تغذیه سالم و همینطور ارزش مواد غذایی در طول ماههای دیگر سال نیز موثر باشد. شاید یکی از مهمترین دلایلی که افراد بعد از ماه رمضان حتی اضافه وزن نیز پیدا می کنند مساله ای است به نام بدخوری. و آن چیزی نیست جز استفاده از قندهای ساده با جربی ( مثل زولبیا بامیه )و یا چای شیرین ، چون در بدن ایجاد انسولین کاذب و فرد را دچار افزایش سریع قند خون می کند.
پرهیز از ریزه خواری یکی دیگر از درس های ما از دوره روزه داری می باشد. روزه دار شاید در روز های اول به سیاق روزهای قبل به یخچال سرک بکشد ولی کم کم مفهوم زمان در امر تغذیه را لحاظ می کند و چیزی به نام ریزه خواری در این فرد برای یک ماه حذف خواهد شد و حتی فرد در زمان افطار به بعد نیز فرصت زیادی برای ریزه خواری نخواهد داشت و یا حتی اگر این را نیز انجام دهد برای وی مشکل های گوارشی به وجود خواهد آمد. در روش DST نیز که متد تناسب اندام جونز بر آن استوار است زمان و حجم مهمترین پارامترها است ؛ چیزی که واقعا درس آن را به خوبی در روزه داری فرا خواهیم گرفت.
به لحاظ روانی و معرفتی نیز برداشت های زیادی می توان از روزه داری داشت. در واقع روزه گرفتن مراقبه ای است که فرد پس از انجام آن به خودباوری و اعتماد به نفس در مورد مهار خود و جهان اطراف خود میرسد. به نوعی شاید اندکی مزه فرماندهی بر خود را بچشد که می تواند نقطه شروع بسیار مناسبی برای رسیدن به فرماندهی در تمامی ابعاد و پیچیدگی های انسان باشد. تاملی که می تواند فرد را بر امور روزمره خود و تصمیم گیری برای نفس مستحکم سازد. این دوره ی آموزشی یک ماهه فرد را با مساله ای به نام خودداری آشنا میکند که در وادی پنجم آموزه های کنگره 60 جزء مراحل خودسازی و حرکت به سمت ارزش ها می باشد.
یکی دیگر از درس های روزه داری برای تغذیه مناسب نظم و به جا خوردن مواد غذایی است، بعد از چند روز از شروع روزه داری، بدن انسان هوشیاری خود را در امر تغذیه به دست می آورد و به طور اتوماتیک حس گرسنگی در نزدیکی زمان افطار سراغ انسان می آید؛ به عبارت دیگر مکانیسم بیولوژیک سوخت و ساز بدن کاهش پیدا می کند و انرژی خود را در طول روز تقسیم می کند. بدنی با این درجه از هوشیاری را می توان در زمان های دیگر سال نیز ، تحت یک برنامه منظم غذایی به پیش برد.

نویسنده :محسن رهجوی آقای مهدی سلطانی

About The Author

Number of Entries : 291

© 2012 Powered By jones.ir

Scroll to top